Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Nutrigenomika w dietetyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nutrigenomika w dietetyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 3,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać: podstawy biologii, biochemii anatomii i fizjologii człowieka, jak również wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących organizacji i funkcjonowania ludzkiego genomu oraz transktyptomu, jak również dziedziczenia dietozlaeżnych markerów molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych1
T-L-2Rozpoznawanie typów dziedziczenia cech i chorób człowieka zależnych od diety.5
T-L-3Badanie wpływu bioaktywnych składników diety na aktywność genów.4
T-L-4Układanie diet na podstawie wyników badań genetycznych.6
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu2
18
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Organizacja genomu ludzkiego. Mechanizmy dziedziczenia cech monogenowych i wieloczynnikowych.4
T-W-3Markery molekularne warunkujące odpowiedź organizmu na wybrane składniki diety.3
T-W-4Molekularne mechanizmy dzialania bioaktywnych sktadnikow diety. Mechanizm regulacji ekspresji genów.4
T-W-5Podłoże molekularne chorób dietozlaeżnych. Żywienie spersonalizowane.6
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury22
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)23
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów27
A-W-5Zaliczenie wykładów2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK17_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu organizację i funkcjonowanie genomu ludzkiego, jak również dwukierunkowe interakcje pomiędzy genami/polimorfizmami a bioaktywnymi składnikami diety.
D_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK17_U01
Student potrafi wykorzystać narzędzia genetyki oraz biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów.
D_1A_U09C-1T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK17_K01
Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
D_1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK17_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu organizację i funkcjonowanie genomu ludzkiego, jak również dwukierunkowe interakcje pomiędzy genami/polimorfizmami a bioaktywnymi składnikami diety.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym zagadnienia zwiazane z organizacją genomu ludzkiego oraz znaczeniem interakcji pomiędzy genami/polimorfizmami a bioaktywnymi składnikami diety.
3,5Student opanował większość aspektów wiedzy w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z badaniami z zakresu nutrigenomiki oraz potrafi jej elementy wykorzystać w procesie opracowywania nowych koncepcji.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK17_U01
Student potrafi wykorzystać narzędzia genetyki oraz biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych analiz z wykorzystaniem narzędzi genetyki i biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeprowadzić analizy z wykorzystaniem części z przedstawionych narzędzi genetyki i biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe analizy z wykorzystaniem narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny .

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK17_K01
Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Bal, Genetyka medyczna i molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2023, V
  2. Agata Chmurzyńska, Nutrigenomika, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2022
  3. Hugh Fletcher, Ivor Hickey, Krótkie wykłady Genetyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021, IV

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych1
T-L-2Rozpoznawanie typów dziedziczenia cech i chorób człowieka zależnych od diety.5
T-L-3Badanie wpływu bioaktywnych składników diety na aktywność genów.4
T-L-4Układanie diet na podstawie wyników badań genetycznych.6
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Organizacja genomu ludzkiego. Mechanizmy dziedziczenia cech monogenowych i wieloczynnikowych.4
T-W-3Markery molekularne warunkujące odpowiedź organizmu na wybrane składniki diety.3
T-W-4Molekularne mechanizmy dzialania bioaktywnych sktadnikow diety. Mechanizm regulacji ekspresji genów.4
T-W-5Podłoże molekularne chorób dietozlaeżnych. Żywienie spersonalizowane.6
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury22
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)23
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów27
A-W-5Zaliczenie wykładów2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK17_W01Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu organizację i funkcjonowanie genomu ludzkiego, jak również dwukierunkowe interakcje pomiędzy genami/polimorfizmami a bioaktywnymi składnikami diety.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zdrowotne, psychologiczne, genetyczne i społeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych i zaleceń żywieniowych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących organizacji i funkcjonowania ludzkiego genomu oraz transktyptomu, jak również dziedziczenia dietozlaeżnych markerów molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-2Organizacja genomu ludzkiego. Mechanizmy dziedziczenia cech monogenowych i wieloczynnikowych.
T-W-4Molekularne mechanizmy dzialania bioaktywnych sktadnikow diety. Mechanizm regulacji ekspresji genów.
T-W-5Podłoże molekularne chorób dietozlaeżnych. Żywienie spersonalizowane.
T-W-3Markery molekularne warunkujące odpowiedź organizmu na wybrane składniki diety.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym zagadnienia zwiazane z organizacją genomu ludzkiego oraz znaczeniem interakcji pomiędzy genami/polimorfizmami a bioaktywnymi składnikami diety.
3,5Student opanował większość aspektów wiedzy w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z badaniami z zakresu nutrigenomiki oraz potrafi jej elementy wykorzystać w procesie opracowywania nowych koncepcji.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie organizacji ludzkiego genomu, narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz ich wykorzystania do określenia zmienności w dietozlaeżnych markerach molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK17_U01Student potrafi wykorzystać narzędzia genetyki oraz biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U09Potrafi wytłumaczyć, zinterpretować i wykorzystać uwarunkowania zdrowotne, psychologiczne, genetyczne i społeczne w zmianie zachowań żywieniowych i planowaniu żywienia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących organizacji i funkcjonowania ludzkiego genomu oraz transktyptomu, jak również dziedziczenia dietozlaeżnych markerów molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu
T-L-4Układanie diet na podstawie wyników badań genetycznych.
T-L-2Rozpoznawanie typów dziedziczenia cech i chorób człowieka zależnych od diety.
T-L-3Badanie wpływu bioaktywnych składników diety na aktywność genów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych analiz z wykorzystaniem narzędzi genetyki i biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeprowadzić analizy z wykorzystaniem części z przedstawionych narzędzi genetyki i biologii molekularnej do genotypowania markerów dietozależnych oraz do oceny wpływu składników odżywczych na aktywności genów. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe analizy z wykorzystaniem narzędzi genetyki i biologii molekularnej oraz opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK17_K01Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu żywienia i dietetyki oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów związanych z żywieniem człowieka zdrowego i chorego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących organizacji i funkcjonowania ludzkiego genomu oraz transktyptomu, jak również dziedziczenia dietozlaeżnych markerów molekularnych oraz wpływu składników odżywczych na aktywność genów.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-2Organizacja genomu ludzkiego. Mechanizmy dziedziczenia cech monogenowych i wieloczynnikowych.
T-W-4Molekularne mechanizmy dzialania bioaktywnych sktadnikow diety. Mechanizm regulacji ekspresji genów.
T-W-5Podłoże molekularne chorób dietozlaeżnych. Żywienie spersonalizowane.
T-W-3Markery molekularne warunkujące odpowiedź organizmu na wybrane składniki diety.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu
T-L-4Układanie diet na podstawie wyników badań genetycznych.
T-L-2Rozpoznawanie typów dziedziczenia cech i chorób człowieka zależnych od diety.
T-L-3Badanie wpływu bioaktywnych składników diety na aktywność genów.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student jest gotów do ciągłego samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do być członkiem lub liderem zespołu, działania w sposób przedsiębiorczy i profesjonalny.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.