Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Żywność tradycyjna i regionalna w planowaniu żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywność tradycyjna i regionalna w planowaniu żywienia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 18 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: żywienie człowieka, towaroznawstwo produktów przetworzonych, właściwości prozdrowotne produktów zwierzęcych i roślinnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności tradycyjnej i regionalnej w żywieniu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznanie z tematyką zajęć oraz warunkami zaliczenia.1
T-L-2Uwzględnienie tradycji świątecznych w planowaniu żywienia. Projekt jadłospisu z wykorzystaniem tradycyjnych potraw świątecznych/okazjonalnych.1
T-L-3Tworzenie eleganckich ustawień stołów dla różnych okazji.1
T-L-4Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-5Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-6Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-7Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-8Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-9Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-10Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-11Przygotowanie pełnowartościowych jadłospisów bazujących na zasadach diety śródziemnomorskiej1
T-L-12Identyfikacja i wykorzystanie produktów charakterystycznych dla Włoch, Francji i Hiszpanii w przygotowaniu jadłospisów.1
T-L-13Przygotowanie jadłospisów reprezentujących różne aspekty kuchni chińskiej i japońskiej1
T-L-14Przygotowanie jadłospisów zawierających tradycyjne dania kuchni amerykańskiej oraz ich modyfikacje z wykorzystaniem zasad zdrowego żywienia.2
T-L-15Tworzenie nowatorskich dań/produktów, łączących tradycyjne składniki w nowoczesny sposób.2
T-L-16Zaliczenie1
18
wykłady
T-W-1Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych i tradycyjnych.1
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym1
T-W-3Historia produktów żywnościowych1
T-W-4Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych.1
T-W-5Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej.2
T-W-6Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych.1
T-W-7Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej.1
T-W-8Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona.1
T-W-9Regionalne produkty w Polsce.1
T-W-10Dieta Śródziemnomorska: Sekrety Długowieczności i Zdrowego Żywienia1
T-W-11Kulinarne Perły Europy: Produkty Regionalne we Włoskich, Francuskich i Hiszpańskich Kuchniach1
T-W-12Kuchnia chińska i japońska jako przykład różnorodności kuchni azjatyckiej - od street-food'u do wykwintjej kuchni.2
T-W-13Kuchnia amerykańska - zbiór migracyjnej tradycji.1
T-W-14Inspiracje Kulinarne: Nowoczesne Interpretacje Tradycji.2
T-W-15Zaliczenie1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych14
A-L-3Analiza literatury18
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury12
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości żywieniowej żywności tradycyjnej i regionalnej i przydatności w żywieniu różnych grup ludności.
M-5Opanowanie pozycjonowania żywności tradycyjnej i regionalnej na rynku żywności i w żywieniu człowieka współczesnego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK18_W01
Student zna i rozumie wiadomości z zakresu żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
D_1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-14, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK18_U01
Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych oraz ocenić ich wartość odżywczą.
D_1A_U09C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-2, T-L-3, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK18_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
D_1A_K02C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-16, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-15, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-14, T-W-12, T-W-13, T-L-2, T-L-3, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK18_W01
Student zna i rozumie wiadomości z zakresu żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK18_U01
Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych oraz ocenić ich wartość odżywczą.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK18_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne., PWN, Warszawa, 2009
  2. Gąsiorowski M., O produktach tradycyjnych i regionalnych. Możliwości a polskie realia., Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa, 2005
  3. Dolatowski Z.J., Kołożyn-Krajewska D., Tradycyjne i regionalne technologie oraz produkty w żywieniu człowieka., PTTŻ, Kraków, 2008
  4. Jąder K., Wawrzyniak J., Produkty regionalnego pochodzenia na rynku artykułów żywnościowych, Wyd.AR, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Nutrition & Food Science, https://www.emerald.com/insight/publication/issn/0034-6659
  2. czasopismo PTTŻ, ŻYWNOŚĆ. NAUKA. TECHNOLOGIA. JAKOŚĆ, http://wydawnictwo.pttz.org/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznanie z tematyką zajęć oraz warunkami zaliczenia.1
T-L-2Uwzględnienie tradycji świątecznych w planowaniu żywienia. Projekt jadłospisu z wykorzystaniem tradycyjnych potraw świątecznych/okazjonalnych.1
T-L-3Tworzenie eleganckich ustawień stołów dla różnych okazji.1
T-L-4Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-5Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-6Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-7Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-8Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-9Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-10Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.1
T-L-11Przygotowanie pełnowartościowych jadłospisów bazujących na zasadach diety śródziemnomorskiej1
T-L-12Identyfikacja i wykorzystanie produktów charakterystycznych dla Włoch, Francji i Hiszpanii w przygotowaniu jadłospisów.1
T-L-13Przygotowanie jadłospisów reprezentujących różne aspekty kuchni chińskiej i japońskiej1
T-L-14Przygotowanie jadłospisów zawierających tradycyjne dania kuchni amerykańskiej oraz ich modyfikacje z wykorzystaniem zasad zdrowego żywienia.2
T-L-15Tworzenie nowatorskich dań/produktów, łączących tradycyjne składniki w nowoczesny sposób.2
T-L-16Zaliczenie1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych i tradycyjnych.1
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym1
T-W-3Historia produktów żywnościowych1
T-W-4Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych.1
T-W-5Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej.2
T-W-6Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych.1
T-W-7Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej.1
T-W-8Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona.1
T-W-9Regionalne produkty w Polsce.1
T-W-10Dieta Śródziemnomorska: Sekrety Długowieczności i Zdrowego Żywienia1
T-W-11Kulinarne Perły Europy: Produkty Regionalne we Włoskich, Francuskich i Hiszpańskich Kuchniach1
T-W-12Kuchnia chińska i japońska jako przykład różnorodności kuchni azjatyckiej - od street-food'u do wykwintjej kuchni.2
T-W-13Kuchnia amerykańska - zbiór migracyjnej tradycji.1
T-W-14Inspiracje Kulinarne: Nowoczesne Interpretacje Tradycji.2
T-W-15Zaliczenie1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych14
A-L-3Analiza literatury18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury12
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK18_W01Student zna i rozumie wiadomości z zakresu żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zdrowotne, psychologiczne, genetyczne i społeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych i zaleceń żywieniowych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności tradycyjnej i regionalnej w żywieniu.
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych i tradycyjnych.
T-W-4Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych.
T-W-9Regionalne produkty w Polsce.
T-W-5Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej.
T-W-6Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych.
T-W-7Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej.
T-W-8Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona.
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym
T-W-3Historia produktów żywnościowych
T-W-10Dieta Śródziemnomorska: Sekrety Długowieczności i Zdrowego Żywienia
T-W-11Kulinarne Perły Europy: Produkty Regionalne we Włoskich, Francuskich i Hiszpańskich Kuchniach
T-W-14Inspiracje Kulinarne: Nowoczesne Interpretacje Tradycji.
T-W-12Kuchnia chińska i japońska jako przykład różnorodności kuchni azjatyckiej - od street-food'u do wykwintjej kuchni.
T-W-13Kuchnia amerykańska - zbiór migracyjnej tradycji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości żywieniowej żywności tradycyjnej i regionalnej i przydatności w żywieniu różnych grup ludności.
M-5Opanowanie pozycjonowania żywności tradycyjnej i regionalnej na rynku żywności i w żywieniu człowieka współczesnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK18_U01Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych oraz ocenić ich wartość odżywczą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U09Potrafi wytłumaczyć, zinterpretować i wykorzystać uwarunkowania zdrowotne, psychologiczne, genetyczne i społeczne w zmianie zachowań żywieniowych i planowaniu żywienia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności tradycyjnej i regionalnej w żywieniu.
Treści programoweT-L-4Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-5Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-6Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-7Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-8Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-9Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-10Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-2Uwzględnienie tradycji świątecznych w planowaniu żywienia. Projekt jadłospisu z wykorzystaniem tradycyjnych potraw świątecznych/okazjonalnych.
T-L-3Tworzenie eleganckich ustawień stołów dla różnych okazji.
T-L-11Przygotowanie pełnowartościowych jadłospisów bazujących na zasadach diety śródziemnomorskiej
T-L-12Identyfikacja i wykorzystanie produktów charakterystycznych dla Włoch, Francji i Hiszpanii w przygotowaniu jadłospisów.
T-L-13Przygotowanie jadłospisów reprezentujących różne aspekty kuchni chińskiej i japońskiej
T-L-14Przygotowanie jadłospisów zawierających tradycyjne dania kuchni amerykańskiej oraz ich modyfikacje z wykorzystaniem zasad zdrowego żywienia.
T-L-15Tworzenie nowatorskich dań/produktów, łączących tradycyjne składniki w nowoczesny sposób.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości żywieniowej żywności tradycyjnej i regionalnej i przydatności w żywieniu różnych grup ludności.
M-5Opanowanie pozycjonowania żywności tradycyjnej i regionalnej na rynku żywności i w żywieniu człowieka współczesnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK18_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności tradycyjnej i regionalnej w żywieniu.
Treści programoweT-L-4Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-5Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-6Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-7Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-8Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-9Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-10Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu.
T-L-16Zaliczenie
T-W-1Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych i tradycyjnych.
T-W-4Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych.
T-W-9Regionalne produkty w Polsce.
T-W-5Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej.
T-W-6Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych.
T-W-7Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej.
T-W-8Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona.
T-W-15Zaliczenie
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym
T-W-3Historia produktów żywnościowych
T-W-10Dieta Śródziemnomorska: Sekrety Długowieczności i Zdrowego Żywienia
T-W-11Kulinarne Perły Europy: Produkty Regionalne we Włoskich, Francuskich i Hiszpańskich Kuchniach
T-W-14Inspiracje Kulinarne: Nowoczesne Interpretacje Tradycji.
T-W-12Kuchnia chińska i japońska jako przykład różnorodności kuchni azjatyckiej - od street-food'u do wykwintjej kuchni.
T-W-13Kuchnia amerykańska - zbiór migracyjnej tradycji.
T-L-2Uwzględnienie tradycji świątecznych w planowaniu żywienia. Projekt jadłospisu z wykorzystaniem tradycyjnych potraw świątecznych/okazjonalnych.
T-L-3Tworzenie eleganckich ustawień stołów dla różnych okazji.
T-L-11Przygotowanie pełnowartościowych jadłospisów bazujących na zasadach diety śródziemnomorskiej
T-L-12Identyfikacja i wykorzystanie produktów charakterystycznych dla Włoch, Francji i Hiszpanii w przygotowaniu jadłospisów.
T-L-13Przygotowanie jadłospisów reprezentujących różne aspekty kuchni chińskiej i japońskiej
T-L-14Przygotowanie jadłospisów zawierających tradycyjne dania kuchni amerykańskiej oraz ich modyfikacje z wykorzystaniem zasad zdrowego żywienia.
T-L-15Tworzenie nowatorskich dań/produktów, łączących tradycyjne składniki w nowoczesny sposób.
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznanie z tematyką zajęć oraz warunkami zaliczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości żywieniowej żywności tradycyjnej i regionalnej i przydatności w żywieniu różnych grup ludności.
M-5Opanowanie pozycjonowania żywności tradycyjnej i regionalnej na rynku żywności i w żywieniu człowieka współczesnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.