Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Fizjologia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 18 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii i podstaw anatomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie1
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach1
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka1
T-L-4Fizjologia zmysłów. Kolokwium z działów2
T-L-5Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh2
T-L-6Wpływ różnych czynników na pracę serca2
T-L-7Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi. Kolokwium z działów3
T-L-8Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie2
T-L-9Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę ciała2
T-L-10Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Kolokwium z działów2
18
wykłady
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu1
T-W-2Czynność komórek nerwowych i mięśniowych2
T-W-3Układ nerwowy i mięśniowy2
T-W-4Wydzielanie wewnętrzne2
T-W-5Fizjologia krwi2
T-W-6Serce i układ krążenia2
T-W-7Układ oddechowy2
T-W-8Termoregulacja1
T-W-9Układ wydalniczy2
T-W-10Uklad trawienny2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach18
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zajęć21
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych10
51
wykłady
A-W-1udział w wykładach18
A-W-2analiza wskazanej literatury16
A-W-3przygotowanie do egzaminu37
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy zawierający 5 pytań otwartych
S-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK5_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady funkcjonowania poszczególnych narządów i układów w organizmie czlowieka
D_1A_W02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK5_U01
Potrafi wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu zaobserwowane na podstawie właściwie dobranych testów, wykorzystując najnowszą wiedzę
D_1A_U04, D_1A_U05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK5_K01
Jest gotów do ciągłego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy
D_1A_K02, D_1A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK5_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady funkcjonowania poszczególnych narządów i układów w organizmie czlowieka
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25 - 3,75
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75 - 4,25
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25 - 4,75
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK5_U01
Potrafi wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu zaobserwowane na podstawie właściwie dobranych testów, wykorzystując najnowszą wiedzę
2,0nie interpretuje żadnych wyników badań
3,0potrafi zinterpretować wszystkie omawiane wyniki badań w zakresie dostatecznym
3,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym,
4,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
4,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
5,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy i proponuje działania korygujące

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK5_K01
Jest gotów do ciągłego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy
2,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Nie zdefiniowano w formie stopnia

Literatura podstawowa

  1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2023, VIII
  2. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2020, III
  3. Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2017
  4. T. Brzozowski, Fizjologia człowieka (Konturek), Edra Urban and Partner, Wrocław, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Konturek S., Fizjologia człowieka, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2019, III
  2. Human Physiology, Springer, 2023

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie1
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach1
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka1
T-L-4Fizjologia zmysłów. Kolokwium z działów2
T-L-5Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh2
T-L-6Wpływ różnych czynników na pracę serca2
T-L-7Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi. Kolokwium z działów3
T-L-8Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie2
T-L-9Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę ciała2
T-L-10Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Kolokwium z działów2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu1
T-W-2Czynność komórek nerwowych i mięśniowych2
T-W-3Układ nerwowy i mięśniowy2
T-W-4Wydzielanie wewnętrzne2
T-W-5Fizjologia krwi2
T-W-6Serce i układ krążenia2
T-W-7Układ oddechowy2
T-W-8Termoregulacja1
T-W-9Układ wydalniczy2
T-W-10Uklad trawienny2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach18
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zajęć21
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych10
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach18
A-W-2analiza wskazanej literatury16
A-W-3przygotowanie do egzaminu37
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK5_W01Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady funkcjonowania poszczególnych narządów i układów w organizmie czlowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W02Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym budowę oraz mechanizmy funkcjonowania organizmu człowieka oraz przemiany w nim zachodzące w różnych stanach fizjologicznych i patologicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego
Treści programoweT-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-4Fizjologia zmysłów. Kolokwium z działów
T-L-5Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
T-L-6Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-L-7Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi. Kolokwium z działów
T-L-8Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-9Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę ciała
T-L-10Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Kolokwium z działów
T-W-2Czynność komórek nerwowych i mięśniowych
T-W-3Układ nerwowy i mięśniowy
T-W-4Wydzielanie wewnętrzne
T-W-5Fizjologia krwi
T-W-6Serce i układ krążenia
T-W-7Układ oddechowy
T-W-8Termoregulacja
T-W-9Układ wydalniczy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy zawierający 5 pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25 - 3,75
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75 - 4,25
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25 - 4,75
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK5_U01Potrafi wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu zaobserwowane na podstawie właściwie dobranych testów, wykorzystując najnowszą wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U04Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań z zakresu żywienia i dietetyki w warunkach nie w pełni przewidywalnych
D_1A_U05Potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki wybranych analiz i testów z zakresu chemii, nauk o zdrowiu i nauk pokrewnych związanych z przemianami zachodzącymi w żywności oraz w organizmie człowieka zdrowego i chorego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego
Treści programoweT-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-4Fizjologia zmysłów. Kolokwium z działów
T-L-5Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
T-L-6Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-L-7Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi. Kolokwium z działów
T-L-8Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-9Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę ciała
T-L-10Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Kolokwium z działów
T-W-2Czynność komórek nerwowych i mięśniowych
T-W-3Układ nerwowy i mięśniowy
T-W-4Wydzielanie wewnętrzne
T-W-5Fizjologia krwi
T-W-6Serce i układ krążenia
T-W-7Układ oddechowy
T-W-8Termoregulacja
T-W-9Układ wydalniczy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie interpretuje żadnych wyników badań
3,0potrafi zinterpretować wszystkie omawiane wyniki badań w zakresie dostatecznym
3,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym,
4,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
4,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
5,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy i proponuje działania korygujące
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK5_K01Jest gotów do ciągłego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
D_1A_K04Jest gotów samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego
Treści programoweT-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-4Fizjologia zmysłów. Kolokwium z działów
T-L-5Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
T-L-6Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-L-7Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi. Kolokwium z działów
T-L-8Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-9Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę ciała
T-L-10Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Kolokwium z działów
T-W-2Czynność komórek nerwowych i mięśniowych
T-W-3Układ nerwowy i mięśniowy
T-W-4Wydzielanie wewnętrzne
T-W-5Fizjologia krwi
T-W-6Serce i układ krążenia
T-W-7Układ oddechowy
T-W-8Termoregulacja
T-W-9Układ wydalniczy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Nie zdefiniowano w formie stopnia