Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu
Sylabus przedmiotu Żywienie zbiorowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywienie zbiorowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zasad żywienia człowieka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami organizacji i praktycznej realizacji żywienia zbiorowego (w placówkach oświatowo-wychowawczych, zakładach służby zdrowia, Domach Pomocy Społecznej, itp.). |
C-2 | Nabycie umiejetności organizacji i realizacji żywienia w różnych formach żywienia zbiorowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, obsługą programu komputerowego Zdrowe Zbiorowe, warunkami zaliczenia. | 1 |
T-L-2 | Zaplanowanie żywienia w żłobkach (wiek od 6 m-cy do 3 lat) i przedszkolach. | 2 |
T-L-3 | Zaplanowanie żywienia w domu pomocy społecznej. | 2 |
T-L-4 | Zaplanowanie żywienia w jednostce wojskowej i placówce więziennej. | 2 |
T-L-5 | Zaplanowanie żywienia w szpitalach dla osób dorosłych. | 4 |
T-L-6 | Zaplanowanie żywienia w sanatoriach/uzdrowiskach. | 2 |
T-L-7 | Przygotowanie dokumentacji sanitarnej według zasad Dobrej Praktyki Produkcyjnej GMP i Dobrej Praktyki Higienicznej GHP w zakładach żywienia zbiorowego. Elementy planu HACCP. | 3 |
T-L-8 | Zaliczenie zajęć. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka zakładu żywienia zbiorowego otwartego i zamkniętego. Ogólne zasady organizacji żywienia zbiorowego w placówkach żywienia zbiorowego zamkniętego | 1 |
T-W-2 | Zasady i organizacja żywienia w żłobkach i przedszkolach | 2 |
T-W-3 | Organizacja żywienia w szkołach: stołówki, sklepiki szkolne – zasady funkcjonowania, rola w kształtowaniu nawyków żywieniowych | 2 |
T-W-4 | Organizacja żywienia w innych zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego: domy dziecka, bursy, domy pomocy społecznej, wojsko, więziennictwo. Realizacja zaleceń żywienia i norm żywienia. Modelowe racje pokarmowe | 2 |
T-W-5 | Organizacja i zasady żywienia w szpitalach, zespoły leczenia żywieniowego – rola dietetyka | 2 |
T-W-6 | Żywienie w uzdrowiskach. Regulacje prawne. Organizacja żywienia w sanatoriach | 2 |
T-W-7 | Organizacja żywienia w zakładach gastronomicznych typu otwartego | 1 |
T-W-8 | Zakłady żywienia zbiorowego w żywieniu różnych grup turystycznych. Rola gastronomii w obsłudze ruchu turystycznego. Miejsce i rola żywienia dietetycznego w turystyce | 1 |
T-W-9 | Obowiązki realizatora żywienia zbiorowego. Bezpieczeństwo zdrowotne żywności. Zagrożenia przy produkcji posiłków. Zasady prowadzenia wewnętrznej kontroli jakości zdrowotnej żywności. Nadzór sanitarny w zakładach żywienia zbiorowego | 2 |
T-W-10 | Systemy zapewnienia jakości: GHP, GMP – wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń i wyposażenia związanych z realizacją żywienia w zakładach żywienia zbiorowego. System HACCP w żywieniu zbiorowym | 2 |
T-W-11 | Zaliczenie zajęć | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 20 |
A-L-3 | Analiza wskazanej literatury. | 12 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Analiza literatury | 30 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 25 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne - projekty |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca zaliczanie ćwiczeń - ocena planów żywieniowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK8_W01 Zna i rozumie wymagania stawiane zasadom prawnym, normom żywienia zbiorowego i zaleceniom żywieniowym w różnych placówkach żywienia zbiorowego. | D_1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
D_1A_DietK8_W02 Zna i rozumie ekonomiczne i prawne zasady produkcji żywności w zakładach żywienia zbiorowego | D_1A_W09 | — | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK8_U01 Potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego opartego o aktualną wiedzę i dowody naukowe dostosowanych do wieku i stanu zdrowia pacjenta. Posługuje się zaleceniami żywieniowymi i normami stosowanymi w zakładach żywienia zbiorowego. | D_1A_U06 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3 | S-2 |
D_1A_DietK8_U02 Potrafi wyjaśnić zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w żywieniu zbiorowym. | D_1A_U12 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK8_K01 Jest gotów do ciągłego samokształcenia i popularyzacji zdobytej wiedzy, a także odpowiedzialności za pracę. | D_1A_K03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK8_W01 Zna i rozumie wymagania stawiane zasadom prawnym, normom żywienia zbiorowego i zaleceniom żywieniowym w różnych placówkach żywienia zbiorowego. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe zasady organizacji i realizacji żywienia w wybranych placówkach żywienia zbiorowego. Średnia ocen z zaliczenia pisemnego 2,75 - 3,25 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
D_1A_DietK8_W02 Zna i rozumie ekonomiczne i prawne zasady produkcji żywności w zakładach żywienia zbiorowego | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe zasady ekonomiczne i prawne realizacji żywienia zbiorowego. Średnia ocen z zaliczenia pisemnego 2,75 - 3,25 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK8_U01 Potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego opartego o aktualną wiedzę i dowody naukowe dostosowanych do wieku i stanu zdrowia pacjenta. Posługuje się zaleceniami żywieniowymi i normami stosowanymi w zakładach żywienia zbiorowego. | 2,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie potrafi ułożyć i wdrożyć planu żywienia zbiorowego oraz nie zna szczegółowo zasad organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach. |
3,0 | Student uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach, jednak często popełnia błędy. | |
3,5 | Student uczestniczy w zajęciach, w stopniu podstawowym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach, często jest poprawiany. | |
4,0 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest poprawiany, w stopniu ponadpodstawowym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach | |
4,5 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, dobrze potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach. | |
5,0 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest dobrze przygotowany, bardzo dobrze potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach. | |
D_1A_DietK8_U02 Potrafi wyjaśnić zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w żywieniu zbiorowym. | 2,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie potrafi ułożyć i wdrożyć planu żywienia zbiorowego oraz nie zna szczegółowo zasad organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach. |
3,0 | Student uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach, jednak często popełnia błędy. | |
3,5 | Student uczestniczy w zajęciach, w stopniu podstawowym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach, często jest poprawiany. | |
4,0 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest poprawiany, w stopniu ponadpodstawowym potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach | |
4,5 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, dobrze potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach. | |
5,0 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest dobrze przygotowany, bardzo dobrze potrafi ułożyć i wdrożyć plan żywienia zbiorowego oraz zna szczegółowo zasady organizacji żywienia zbiorowego i żywienia w szpitalach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK8_K01 Jest gotów do ciągłego samokształcenia i popularyzacji zdobytej wiedzy, a także odpowiedzialności za pracę. | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę popularyzacji w zakresie żywienia zbiorowego. Nie ma potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Student posiada w dostatecznym stopniu potrzebę popularyzacji w zakresie żywienia zbiorowego. Nie ma potrzeby dokształcania się. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji w zakresie żywienia zbiorowego. Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Student posiada kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji w zakresie żywienia zbiorowego. Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Student posiada kompetencje na poziomie dobrym. Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Student posiada kompetencje na poziomie bardzo dobrym. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Wolnicka K., Taraszewska A., Jaczewska-Schuetz J. Korólczyk-Kowalczyk M., Żywienie w przedszkolu w praktyce, PZH, Warszawa, 2021
- Szot-Szewczyk M., Rejer-Mellin A., Żywienie dzieci w żłobkach, Stowarzyszenie „Zdrowe Pokolenia”, Warszawa, 2018
- Barker H. , Chojnacki J, Payne A., Dietetyka i żywienie kliniczne, PZWL, Wrocław, 2019
- Kołożyn-Krajewska D., Higiena produkcji żywności, SGGW, Warszawa, 2015
- Turlejska H., Pelzner U., Konecka-Matyjek E., Wiśniewska K., Przewodnik do wdrażania zasad GMP / GHP i systemu HACCP w zakładach żywienia zbiorowego, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa, 2003
- Turlejska H., Pelzner U. Szponar L., Konecka-Matyjek E., Zasady racjonalnego żywienia. Zalecane racje pokarmowe dla wybranych grup ludności w zakładach żywienia zbiorowego, ODDK, Gdańsk, 2006
- Turlejska H. Pelzner U. Konecka-Matyjek E., Kuchnia serwuje system HACCP. Poradnik wdrażania zasad GHP/GMP i systemu HACCP w zakładach żywienia zbiorowego i firmach cateringowych, IŻŻ, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Dz. U. 1154 z 2016 r, 2016
- Zadendrowski M.R., Praktyczne wdrażanie systemu HACCP w zakładach żywienia zbiorowego, ODDK, Gdańsk, 2004