Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (N1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty dostępności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczne aspekty dostępności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym oraz dostępności i projektowania uniwersalnego. Zrozumienie korzyści społecznych wynikających z niwelowania barier.
C-2Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni poprzez doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki dostępności - omówienie podstawowych pojęć (dostępność, bariery, inkluzywność), osoby z niepełnosprawnością/ szczególnymi potrzebami, rodzaje niepełnosprawności, modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny), obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, akty prawne z zakresu dostępności, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. projektowania uniwersalnego (design for all). Geneza i idea projektowania uniwersalnego. Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego w życiu codziennym. Wpływ różnorodności społeczeństwa jako wartość dodana dla dziedzictwa kulturowego społeczeństwa i cywilizacji ludzkiej. Zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w życiu codziennym.4
T-W-2Niepełnosprawność ruchowa: uświadomienie barier związanych z niepełnosprawnością narządu ruchu. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami ruchowymi.1
T-W-3Niepełnosprawność sensoryczna: uświadomienie barier związanych z niepełnosprawnością narządu wzroku i słuchu. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami sensorycznymii.1
T-W-4Niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia poznawcze: uświadomienie barier związanych z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zaburzeniami poznawczymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zaburzeniami poznawczymi.2
T-W-5Zaliczenie zajęć1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia16
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Studium przypadków
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej (test, zaliczenie opisowe lub forma mieszana)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietTHS 1_W01
Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego
D_1A_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietTHS 1_U01
Student potrafi identyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i potrafi zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
D_1A_U12C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietTHS 1_K01
Student jest gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
D_1A_K02C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietTHS 1_W01
Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego
2,0
3,0Student zna i rozumie w podstawowym stopniu bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietTHS 1_U01
Student potrafi identyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i potrafi zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym stopniu zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietTHS 1_K01
Student jest gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
2,0
3,0Student jest w dostatecznym stopniu gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ostrowska, A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
  2. Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy, PFRON, Warszawa, 2017
  3. Cohen, J., Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych, Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Aktualne akty prawne z zakresu osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnością oraz z zakresu dostępności przestrzeni publicznych
  2. Kowalski, K., Włącznik – projektowanie bez barier, Fundacja Integracja, Warszawa, 2018

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki dostępności - omówienie podstawowych pojęć (dostępność, bariery, inkluzywność), osoby z niepełnosprawnością/ szczególnymi potrzebami, rodzaje niepełnosprawności, modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny), obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, akty prawne z zakresu dostępności, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. projektowania uniwersalnego (design for all). Geneza i idea projektowania uniwersalnego. Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego w życiu codziennym. Wpływ różnorodności społeczeństwa jako wartość dodana dla dziedzictwa kulturowego społeczeństwa i cywilizacji ludzkiej. Zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w życiu codziennym.4
T-W-2Niepełnosprawność ruchowa: uświadomienie barier związanych z niepełnosprawnością narządu ruchu. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami ruchowymi.1
T-W-3Niepełnosprawność sensoryczna: uświadomienie barier związanych z niepełnosprawnością narządu wzroku i słuchu. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami sensorycznymii.1
T-W-4Niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia poznawcze: uświadomienie barier związanych z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zaburzeniami poznawczymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zaburzeniami poznawczymi.2
T-W-5Zaliczenie zajęć1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia16
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietTHS 1_W01Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W09Zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnych form przedsiębiorczości, w tym uwarunkowania ekonomiczne, prawne, etyczne, społeczne i inne działalności w zawodzie dietetyka
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym oraz dostępności i projektowania uniwersalnego. Zrozumienie korzyści społecznych wynikających z niwelowania barier.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematyki dostępności - omówienie podstawowych pojęć (dostępność, bariery, inkluzywność), osoby z niepełnosprawnością/ szczególnymi potrzebami, rodzaje niepełnosprawności, modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny), obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, akty prawne z zakresu dostępności, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. projektowania uniwersalnego (design for all). Geneza i idea projektowania uniwersalnego. Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego w życiu codziennym. Wpływ różnorodności społeczeństwa jako wartość dodana dla dziedzictwa kulturowego społeczeństwa i cywilizacji ludzkiej. Zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w życiu codziennym.
T-W-2Niepełnosprawność ruchowa: uświadomienie barier związanych z niepełnosprawnością narządu ruchu. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami ruchowymi.
T-W-3Niepełnosprawność sensoryczna: uświadomienie barier związanych z niepełnosprawnością narządu wzroku i słuchu. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami sensorycznymii.
T-W-4Niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia poznawcze: uświadomienie barier związanych z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zaburzeniami poznawczymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zaburzeniami poznawczymi.
T-W-5Zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Studium przypadków
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej (test, zaliczenie opisowe lub forma mieszana)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w podstawowym stopniu bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietTHS 1_U01Student potrafi identyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i potrafi zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U12Potrafi zidentyfikować i wykorzystać wybrane uwarunkowania ekonomiczne, prawne, etyczne, społeczne i inne działalności w zawodzie dietetyka. Posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni poprzez doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematyki dostępności - omówienie podstawowych pojęć (dostępność, bariery, inkluzywność), osoby z niepełnosprawnością/ szczególnymi potrzebami, rodzaje niepełnosprawności, modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny), obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, akty prawne z zakresu dostępności, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. projektowania uniwersalnego (design for all). Geneza i idea projektowania uniwersalnego. Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego w życiu codziennym. Wpływ różnorodności społeczeństwa jako wartość dodana dla dziedzictwa kulturowego społeczeństwa i cywilizacji ludzkiej. Zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w życiu codziennym.
T-W-2Niepełnosprawność ruchowa: uświadomienie barier związanych z niepełnosprawnością narządu ruchu. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami ruchowymi.
T-W-3Niepełnosprawność sensoryczna: uświadomienie barier związanych z niepełnosprawnością narządu wzroku i słuchu. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami sensorycznymii.
T-W-4Niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia poznawcze: uświadomienie barier związanych z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zaburzeniami poznawczymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zaburzeniami poznawczymi.
T-W-5Zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Studium przypadków
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej (test, zaliczenie opisowe lub forma mieszana)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym stopniu zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietTHS 1_K01Student jest gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni poprzez doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej.
C-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym oraz dostępności i projektowania uniwersalnego. Zrozumienie korzyści społecznych wynikających z niwelowania barier.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematyki dostępności - omówienie podstawowych pojęć (dostępność, bariery, inkluzywność), osoby z niepełnosprawnością/ szczególnymi potrzebami, rodzaje niepełnosprawności, modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny), obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, akty prawne z zakresu dostępności, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. projektowania uniwersalnego (design for all). Geneza i idea projektowania uniwersalnego. Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego w życiu codziennym. Wpływ różnorodności społeczeństwa jako wartość dodana dla dziedzictwa kulturowego społeczeństwa i cywilizacji ludzkiej. Zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w życiu codziennym.
T-W-2Niepełnosprawność ruchowa: uświadomienie barier związanych z niepełnosprawnością narządu ruchu. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami ruchowymi.
T-W-3Niepełnosprawność sensoryczna: uświadomienie barier związanych z niepełnosprawnością narządu wzroku i słuchu. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami sensorycznymii.
T-W-4Niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia poznawcze: uświadomienie barier związanych z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zaburzeniami poznawczymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zaburzeniami poznawczymi.
T-W-5Zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Studium przypadków
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej (test, zaliczenie opisowe lub forma mieszana)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w dostatecznym stopniu gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0