Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka z elementami biofizyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka z elementami biofizyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość fizyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi prawami fizyki i zjawiskami biofizycznymi przebiegającymi w przyrodzie. |
C-2 | Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu fizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych |
C-3 | Umiejetność obsługi urządzeń pomiarowych oraz umiejętność przeprowadzania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych |
C-4 | Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne. Regulamin pracownbi. Wprowadzenie do rachunku niepewności pomiarowych | 2 |
T-L-2 | Ćwiczenia z zakresu mechaniki klasyvcznej i fizyki cząsteczkowej | 4 |
T-L-3 | Ćwiczenia z termodynamiki | 4 |
T-L-4 | Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne. | 4 |
T-L-5 | Ćwiczenia z zakresu elektryczności | 4 |
T-L-6 | Ćwiczenia z zakresu statyki i dynamiki płynów | 6 |
T-L-7 | Pomiary spektrofotometryczne | 4 |
T-L-8 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizyka a nauki przyrodnicze. Własciwości sprężyste ciał | 2 |
T-W-2 | Podstawy hydrostatyki i hydrmechaniki. Mechanika przepływów dwufazowych | 3 |
T-W-3 | Elementy termodynamiki prostych układów biofizycznych. Przemiany fazowe. Transport ciepła i masy. Rozszerzalność cieplna ciał. Właściwości termiczne wody i ich szczególne znaczenie w przyrodzie. | 3 |
T-W-4 | Elektryczne właściwości materii. Pole elektryczne. Prąd stały i przemienny i jego oddziaływanie na żywe organizmy. Zastosowanie PEM. | 2 |
T-W-5 | Drgania i fale mechaniczne oraz zjawiska falowe. | 2 |
T-W-6 | Fale elektromagnetyczne, charakterystyka i zastosowania poszczególnych zakresów. Oddziaływanie światła na materię. Podstawy spektroskopii. Zastosowanie promieniowania jonizującego w obróbce żywności. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie się do przeprowadzenia zajęć | 26 |
A-L-3 | konsultacje | 6 |
A-L-4 | opracowanie wyników z lprzeprowadzonych doświadczeń i sporządzenie sprawozdań | 18 |
A-L-5 | przygotowanie sie do kolokwium | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie i uzupełnianie tematyki wykładów | 18 |
A-W-3 | przygotowanie sie do egzaminu | 17 |
A-W-4 | uczestnictwo w konsultacjach | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych na podstawie wykonanych cwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: obserwacja pracy w zespole |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwia sprawdzające z ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny - test wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBiJŻ_1A_B12_W01 Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe zjawiska i procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie | ZBiJŻ_1A_W01, ZBiJŻ_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-4, S-3 |
ZBiJŻ_1A_B12_W02 Student zna zastosowanie i zasady działania prostych urządzeń pomiarowych. Zna zasady przeprowadzania ćwiczeń laboratoryjnych. | ZBiJŻ_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W02 | C-3 | T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7 | M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBiJŻ_1A_B12_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.Potrafi analizować i rozwiązywać zagadnienia problemowe | ZBiJŻ_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03 | C-2, C-3, C-4 | T-L-7, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBiJŻ_1A_B12_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy. | ZBiJŻ_1A_K01, ZBiJŻ_1A_K03 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-6 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBiJŻ_1A_B12_W01 Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe zjawiska i procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie | 2,0 | Student nie opanował obowiązującego materiału. |
3,0 | Student wykazuje zadowalające opanowanie wiedzy ze zrealizowanego materiału. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Bardzo dobra znajomość obowiązującego materiału. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki iprezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy. Rozwiązuje i wyjaśnia zadania rachunkowe. | |
ZBiJŻ_1A_B12_W02 Student zna zastosowanie i zasady działania prostych urządzeń pomiarowych. Zna zasady przeprowadzania ćwiczeń laboratoryjnych. | 2,0 | Student nie zna zastosowania ani zasad działania prostych przyrządów pomiarowych. |
3,0 | Student zna zastosowanie kilku prostych przyrządów pomiarowych, nie zna jednak zasad działania stosowanych przyrządów. . Z pomocą prowadzącego potrafi je zastosować do wykonania ćwiczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie proponowane przyrządy.. Zna ich zastosowanie oraz zasady działania stosowanych przyrządów. Potrafi porównać efektywność proponowanych przyrządów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBiJŻ_1A_B12_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.Potrafi analizować i rozwiązywać zagadnienia problemowe | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fizycznych. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych z zakresu wymaganego materiału z fizyki |
3,0 | Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy innej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania prostych zadań problemowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań problemowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBiJŻ_1A_B12_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy. | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Nie ma świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma nikłą świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów biofizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. |
Literatura podstawowa
- Stanisław Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wydaw. AR Wrocław, Wrocław, 2001
- Bobrowski Czesław, Fizyka - krótki kurs, W N-T, Warszawa, Warszawa
- red. Dorota Gołębiowska, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki i biofizyki dla biotechnologów część I - fizyka, Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie lub ZUT w Szczecinie, Szczecin
Literatura dodatkowa
- red. Jaroszyk Feliks, Biofizyka - podręcznik dla studentów, Wyd. Lekarskiw PZWL, Warszawa