Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy prawa i ekonomii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy prawa i ekonomii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Olech <Zbigniew.Olech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Dąbrowski <Bartosz.Dabrowski@zut.edu.pl>, Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>, Zbigniew Olech <Zbigniew.Olech@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z zakresu problematyki nauk humanistycznych, nauk prawnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapewnienie studentom znajomość problematyki prawnej jako kluczowej dla osób zatrudnionych w gospodarce |
C-2 | przedstawienie zasad prawa jako przesłanek podejmowania prawidłowych decyzji gospodarczych |
C-3 | zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wymaganym od ekonomistów wykonujących czynności menadżerskie, handlowe i in. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ogólne wiadomości o prawie (stosunek prawny, wykładnia prawa, źródła prawa). | 2 |
T-A-2 | Publikowanie aktów prawnych, systematyka prawa. | 2 |
T-A-3 | Prawo administracyjne (orany administracji, stosunek administracyjny, postępowanie administracyjne, postętpowanie sądowo-administracyjne). | 1 |
T-A-4 | Prawo cywilne 9częśc ogólna,źródła, stosunek cywilnoprawny, przedstawiciel, pełnomocnik, prokura, przedawnienie) | 5 |
T-A-5 | Prawo cywilne - zobowiązania(rodzaje umów, zasady wykonywania umów) | 2 |
T-A-6 | Prawo cywilne - odpowiedzialnoścza szkodę, zmina wierzyciela, dłuznika) | 2 |
T-A-7 | Sukcecja uniwersalna - przejęcie wszystkich praw i obowiązków (spadkobranie, fuzje) | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Opracowywanie referatów | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie, analiza i rozwiązywanie kazusów. | 20 |
A-A-3 | Spotkania konwersatoryjne | 15 |
A-A-4 | Uczestnictwo w projekcie rozprawy | 25 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu - elementy testowo-opisowe oraz praktyczne (kazusy) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBiJŻ_1A_A2_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa konstutucyjnego, karnego i administracyjnego. | ZBiJŻ_1A_W13 | R1A_W08 | InzA_W03 | C-3 | T-A-3 | M-2 | S-1 |
ZBiJŻ_1A_A2_W02 Ma podstawową wiedze z zakresu prawa cywilnego. | ZBiJŻ_1A_W13 | R1A_W08 | InzA_W03 | C-2 | T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-3 | S-2 |
ZBiJŻ_1A_A2_W03 Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjionowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych | ZBiJŻ_1A_W13 | R1A_W08 | InzA_W03 | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-7 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBiJŻ_1A_A2_U01 Potrafi stosować zdobytą wiedzę | ZBiJŻ_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZBiJŻ_1A_A2_U02 Wykorzystuję wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych | ZBiJŻ_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-3 | T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-3 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
ZBiJŻ_1A_A2_U03 Rozumie podstawowe instytucje prawnicze i ekonomiczne | ZBiJŻ_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-A-7, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBiJŻ_1A_A2_K01 Potrafi pracować zespołowo. | ZBiJŻ_1A_K04 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3 | T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-5 | M-1 | S-2 |
ZBiJŻ_1A_A2_K02 Zna ograniczenia własnej wiedzy i potrzebę dalszego kształcenia. | ZBiJŻ_1A_K05 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3 | T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-7, T-A-3, T-A-1, T-A-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBiJŻ_1A_A2_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa konstutucyjnego, karnego i administracyjnego. | 2,0 | Student nie posiada żadnej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego | |
3,5 | Student posiada więcej niż dostateczną wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego | |
4,5 | Student posiada więcej niż dobrą wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego | |
ZBiJŻ_1A_A2_W02 Ma podstawową wiedze z zakresu prawa cywilnego. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa cywilnego |
3,0 | Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu bardzo dobrym | |
ZBiJŻ_1A_A2_W03 Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjionowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych | 2,0 | Student nie zna podstawowych norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBiJŻ_1A_A2_U01 Potrafi stosować zdobytą wiedzę | 2,0 | Student nie potrafi stosować zdobytej wiedzy |
3,0 | Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu bardzo dobrym | |
ZBiJŻ_1A_A2_U02 Wykorzystuję wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów zawodowych |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych | |
ZBiJŻ_1A_A2_U03 Rozumie podstawowe instytucje prawnicze i ekonomiczne | 2,0 | brak wiedzy |
3,0 | student w stopniu dostatecznym przyswoił wymagane umiejętności | |
3,5 | student w stopniu więcej niż dostatecznym przyswoił wymagane umiejętności | |
4,0 | student w stopniu dobrym przyswoił wymagane umiejętności | |
4,5 | student w stopniu lepiej niż dobrym przyswoił wymagane umiejętności | |
5,0 | student w stopniu bardzo dobrym przyswoił wymagane umiejętności |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBiJŻ_1A_A2_K01 Potrafi pracować zespołowo. | 2,0 | Student nie potrafi pracować zespołowo |
3,0 | Student potrafi pracować zespołowo w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi pracować zespołowo w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi pracować zespołowo w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi pracować zespołowo w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi pracować zespołowo w stopniu bardzo dobrym | |
ZBiJŻ_1A_A2_K02 Zna ograniczenia własnej wiedzy i potrzebę dalszego kształcenia. | 2,0 | Student nie zna ograniczenia własnej wiedzy i potrzeby dalszego kształcenia |
3,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i potrzebę dalszego kształcenia w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- S. Wójcik (red.), Podstawy prawa cywilnego, Warszawa, 2002
- J. Ignatowicz, Prawo rzeczowe, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- G. Bieniek, S. Rudnicki, Nieruchomości. Problematyka prawna, Warszawa, 2007
- R. Źróbek (red.), Gospodarka Nieruchomościami, Olsztyn, 2000