Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Ergonomia pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ergonomia pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Dziaman <Robert.Dziaman@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Dziaman <Robert.Dziaman@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna na temat Ergonomii pracy – nauki badającej wpływ czynników środowiska oraz zachowań człowieka na optymalizację warunków pracy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest uzyskanie przez studentów wiedzy w zakresie: - ergonomicznej optymalizacji warunków pracy - ergonomicznej pracy z komputerem - objawów, przyczyn i rodzajów zmęczenia - zmian fizjologicznych podczas wysiłków fizycznych. - reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. - skutków bezczynności ruchowej. - przystosowania ustroju do zmieniających się warunków środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Historia rozwoju ergonomii. Zadania ergonomii. Koncepcje ergonomicznego środowiska pracy. Ergonomiczna optymalizacja warunków pracy. Ergonomiczna praca z komputerem. Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia rozwoju ergonomii. Zadania ergonomii. Koncepcje ergonomicznego środowiska pracy. Ergonomiczna optymalizacja warunków pracy. Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie przez studentów referatów wraz z prezentacją z wybranych zagadnień dotyczących Ergonomii pracy | 12 |
A-A-3 | Zaliczenie przedmiotu | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie przez studentów referatów wraz z prezentacją z wybranych zagadnień dotyczących fizjologii pracy | 15 |
A-W-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-W-5 | studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład, prezentacja mutimedialna, foliogramy, filmy DVD. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBiJŻ_1A_A1-2_W01 Poznanie głównych koncepcji dotyczących optymalizacji warunków pracy oraz ergonomicznej pracy z komputerem. Znajomośc zagadnień dotyczących zmęczenie, klasyfikacji wysiłków fizycznych. | ZBiJŻ_1A_W13 | R1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBiJŻ_1A_A1-2_U01 Student zna podstawowe zadania ergonomii i wie co to jest i czemu służy optymalizacja warunków pracy. | ZBiJŻ_1A_U12 | R1A_U01 | InzA_U03 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBiJŻ_1A_A1-2_K01 Jest człowiekiem świadomym, wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Wie co to jest i czemu słuzy optymalizacja warunków pracy. | ZBiJŻ_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBiJŻ_1A_A1-2_W01 Poznanie głównych koncepcji dotyczących optymalizacji warunków pracy oraz ergonomicznej pracy z komputerem. Znajomośc zagadnień dotyczących zmęczenie, klasyfikacji wysiłków fizycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe poprawna odpowiedz na 5 pytan, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia czastkowe, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBiJŻ_1A_A1-2_U01 Student zna podstawowe zadania ergonomii i wie co to jest i czemu służy optymalizacja warunków pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBiJŻ_1A_A1-2_K01 Jest człowiekiem świadomym, wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Wie co to jest i czemu słuzy optymalizacja warunków pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jerzy Józefaciuk, Wiesława Nowacka, Ćwiczenia z ergonomii i ochrony pracy, Wydaw. SGGW-AR, Warszawa, 1998, ISBN 83-00-02185-X
- Edward Kowal., Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa-Poznań, 2002, ISBN 83-01-13877-7
- Danuta Koradecka, Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1999, ISBN 83-901740-6-5
Literatura dodatkowa
- Arwid Hansen, Ergonomia na co dzień, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa, 1987, ISBN 83-202-0628-6
- Zbigniew W. Jóźwiak, Stanowiska pracy z monitorami ekranowymi - wymagania ergonomiczne, Oficyna Wydawnicza IMP, 1997, Łódź, 1997, ISBN 83-86052-81-3