| Pole | KOD | Znaczenie kodu |
|---|
| Zamierzone efekty kształcenia | ZBiJŻ_1A_PO5-9_U01 | Efektem kształcenia jest uzyskanie umiejętności wykorzystania procesów mikrobiologicznych stosowanych w biotechnologii |
|---|
| Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZBiJŻ_1A_U01 | Potrafi wskazać czynniki chemiczne, fizyczne, biologiczne, w tym mikrobiologiczne, występujące w środowisku naturalnym oraz podczas produkcji, przechowywania i transportu żywności, mające wpływ na jej bezpieczeństwo i jakość |
|---|
| ZBiJŻ_1A_U08 | Potrafi scharakteryzować zagrożenia dla środowiska powstające przy produkcji żywności oraz zaplanować metody i sposoby zagospodarowania odpadów. |
| ZBiJŻ_1A_U06 | Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w produktach spożywczych i w organizmie, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami. |
| ZBiJŻ_1A_U05 | Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych oraz posiada zdolność samodzielnego planowania własnej kariery |
| Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
|---|
| R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
| R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
| R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
| R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
| R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
| R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
| Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
|---|
| InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
| InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
| InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
| InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
| InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
| InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
| InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
| Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami związanymi z wykorzystaniem mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych oraz ich znaczenia w rozwoju nauki i różnych dziedzin przemysłu |
|---|
| Treści programowe | T-W-3 | Bioreaktory - klasyfikacja i mozliwości wykorzystania w kontrolowanych procesach hodowli drobnoustrojów |
|---|
| T-W-6 | Podstawy technologii wybranych bioproduktów |
| T-L-7 | Mikroorganizmy jako podstawowe źródło związków inhibitujacych |
| T-L-3 | Wykorzystanie modeli prognostycznych w kontroli w procesów biotechnologicznych |
| T-L-9 | Aktywność enzymatyczna mikroorganizmów i ich wykorzystanie w procesach biotechnologicznych |
| T-W-4 | Optymalizzaacja warunków prowadzenia procesów w biotechnologii |
| T-L-6 | Wykorzystanie produktów metabolizmu drobnoustrojów w procesach biotechnologicznych |
| T-L-2 | Optymalizacja parametrów wydajności procesowej mikroorganizmów |
| T-L-8 | wykorzystanie mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej |
| T-W-5 | Drobnoustroje środowisk ekstremalnych i ich wykorzystanie w biotechnologii |
| T-L-5 | Metody unieruchamiania mikroorganizmów i ich wpływ na przebieg procesów biotechnologicznych |
| T-L-1 | Mikrobiologiczne kryteria higieny i bezpieczeństwa jakości w procesach biotechnologicznych |
| T-L-4 | Wyznaczenie parametrów technologicznych na przykładzie charakterystyki i aktywnosci metabolicznej drożdży |
| T-W-7 | wybrane zagadniena z biotechnologii srodowiskowej |
| T-W-2 | Charakterystyka i kryteria doboru mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii |
| Metody nauczania | M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
|---|
| M-2 | Wykłady problemowe |
| Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Ocena okresowa postępów osiągnieć studenta na zajęciach laboratoryjnych |
|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe |
| Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
|---|
| 2,0 | |
| 3,0 | Potrafi w zakresie podstawowym posługiwać się technikami stosowanymi w biotechnologii |
| 3,5 | |
| 4,0 | |
| 4,5 | |
| 5,0 | |