Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologiczne zagrożenia w żywności:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Mikrobiologiczne zagrożenia w żywności | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | mikrobiologia ogólna |
| W-2 | podstawy technologii zywności |
| W-3 | mikrobiologia zywności |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych których nośnikiem może być żywność |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Możliwe źródla/nośniki wtórnych zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności (człowiek, powietrze, woda, powierzchnie robocze, sprzęt) | 8 |
| T-L-2 | Wskażniki mikrobiologiczne higieny procesu produkcji; metody oznaczeń | 6 |
| T-L-3 | Chorobotwórcze bakterie w żywności. Postępowanie przy ukierunkowanej na patogeny analizie mikrobiologicznej żywności. | 10 |
| T-L-4 | Aktywnośc enzymatyczna mikroorganizmów a jakość żywności; uwarunkowania środowiskowe. | 6 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w produkcji zywności | 2 |
| T-W-2 | Mikroorganizmy chorobotwórcze w żywności; żródła, drogi przenoszenia | 6 |
| T-W-3 | Statystyki epidemiologiczne infekcji/zatruć pokarmowych. Żywnośc jako nośnik bakterii chorobotwórczych. | 8 |
| T-W-4 | Toksyczne metabolity mikroorganizmów w zywności: toksyny bakteryjne, mykotoksyny, toksyny alg, inne | 2 |
| T-W-5 | Żywnośc nośnikiem bezkomórkowych czynników infekcyjnych | 2 |
| T-W-6 | Mikroorganizmy a niedozwolone pozostalości w zywności | 2 |
| T-W-7 | Mikroorganizmy zepsucia - zagrożenie dla jakości/trwałości żywności; specyfika surowcowa | 6 |
| T-W-8 | Standardy mikrobiologiczne dotyczace bezpieczeństwa zdrowotnego zywności | 2 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | dokumentacja wyników wykonanej pracy w konsultacji z prowadzącym | 30 |
| A-L-2 | aktywny udział w zajeciach praktycznych | 30 |
| A-L-3 | bieżące przygotowywanie się do zajęć | 30 |
| 90 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
| A-W-2 | praca własna - studiowanie materialów źrodłowych z omawianego zakresu | 30 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | tematyczne wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
| M-2 | praktyczne zajęcia z zasad postepowania i stosowanych technik badawczych w kierunkowej analizie mikrobiologicznej |
| M-3 | interpretacja wyników, dyskusja tematyczna |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: bieżąca ocena przygotowania teoretycznego studenta do realizacji zajęc praktycznych z przedmiotu |
| S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności i umiejętności organizowania przez studenta warsztatu pracy na zajęciach praktycznych |
| S-3 | Ocena formująca: ocena znajomości technik, biegłości w pracy analitycznej, umiejętnościi interpretacji wyników analiz |
| S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
| S-5 | Ocena podsumowująca: egzamin testowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZBiJŻ_1A_PO6-11_W01 zna mozliwe rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych ktorych nosnikiem może być żywnośc i wie skąd biorą się w zywności | ZBiJŻ_1A_W05, ZBiJŻ_1A_W04 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W03 | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-L-1 | M-3, M-2, M-1 | S-5, S-1 |
| ZBiJŻ_1A_PO6-11_W02 zna wyrózniki i kryteria stosowane w ocenie jakości mikrobiologicznej i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności | ZBiJŻ_1A_W04, ZBiJŻ_1A_W05 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W03 | C-1 | T-L-2, T-W-8, T-L-3 | M-1, M-3 | S-4, S-5, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZBiJŻ_1A_PO6-11_U01 umie: określić, wymagany dla okreslonego typu produktu, zakres analiz mikrobiologicznych, wybrać właściwe metody oznaczeń, poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki | ZBiJŻ_1A_U01, ZBiJŻ_1A_U02, ZBiJŻ_1A_U07, ZBiJŻ_1A_U12 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05 | C-1 | T-W-1, T-L-3, T-W-8, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZBiJŻ_1A_PO6-11_K01 jest świadomy rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych których nosnikiem może byc zywność oraz mozliwych sposobów ograniczania skali takich zagrożeń | ZBiJŻ_1A_K03, ZBiJŻ_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-L-3, T-W-5, T-L-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZBiJŻ_1A_PO6-11_W01 zna mozliwe rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych ktorych nosnikiem może być żywnośc i wie skąd biorą się w zywności | 2,0 | |
| 3,0 | potrafi wymienić podstawowe zagrożenia mikrobiologiczne w zywności, nie ma wiedzy skąd tam się biorą | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ZBiJŻ_1A_PO6-11_W02 zna wyrózniki i kryteria stosowane w ocenie jakości mikrobiologicznej i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności | 2,0 | |
| 3,0 | zna wyrózniki stosowane w ocenie jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, nie zna obowiązujących kryteriów w tym zakresie | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZBiJŻ_1A_PO6-11_U01 umie: określić, wymagany dla okreslonego typu produktu, zakres analiz mikrobiologicznych, wybrać właściwe metody oznaczeń, poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki | 2,0 | |
| 3,0 | umie określić co należy oznaczać w konkretnego typu produkcie, nie umie wskazać właściwej metody oznaczeń. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZBiJŻ_1A_PO6-11_K01 jest świadomy rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych których nosnikiem może byc zywność oraz mozliwych sposobów ograniczania skali takich zagrożeń | 2,0 | |
| 3,0 | ma swiadomość co do rodzaju zagrożeń mikrobiologicznych wiązanych z zywnościa, nie wie jak im przeciwdziałać. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Salyers A., Whitt D.D., Mikrobiologia, roznorodność, chorobotwórczość., PWN, W-wa, 2009, 1
- Zaleski S., Mikrobiologia zywności pochodzenia zwierzęcego, WNT, W-wa, 1986
- Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
- Markiewicz Z., A. Kwiatkowski, Bakterie, antybiotyki, lekooporność, PWN, W-wa, 2012
- Błażejak St., I. Gientka, Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, Wyd. SGGW, W-wa, 2010, 1
- Daczkowska-Kozon E., W. Dąbrowski, Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności. cz 1, Wyd. AR, Szczecin, 2003, 4
- Żakowska Z., H. Stobińska, Mikrobiologia i higiena żywności, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000
Literatura dodatkowa
- Mizerski W., B. Bednarczuk, M. Kawalec, Słownik bakterii ciekawych pożytecznych, groźnych, Adamantan, Polska, 2011
- Anonim, Zbiór norm ISO-PN z zakresu analityki mikrobiologicznej żywności, PKN, W-wa, 2013
- Jałosińska M., Mikrobiologia żywności, Wydawnictwo Format AB, Warszawa, 2006, pierwsze